Tillgänglighetsstatistik för Januari 2010
I januari skedde fyra stycken fiberrelaterade oplanerade avbrott samt fem stycken utrustningsrelaterade.
- 15 December skedde ett fiberbrott i Örebro mellan POP och Universitet vilket orsakade avbrott på det röda nätet under tre dagar.
- Grön anslutning till SU började flappa den 31'a december och ett F10-T startades om men problemen fortsatte vilket medförde att kortet fick bytas, kortet byttes först efter tre dagar.
- När tekniker var på plats för att byta F10 kort för anslutningen till SU den fjärde januari så orsakades ett 20 minuters avbott för KI.
- Ett trasigt F10T kort orakade flappar mellan KTH och NDGF den sjätte januari under nästan 21 timmar.
- Den 13'e january rasade flera högpänningstorn vilket orsakade fiberbrott för GU, GSIX, CSB, SMVK, CTH och HB i nästan 20 timmar.
- Den 14'e gick en hårddisk i en routing-engine sönder vilket medförde att en switchover behövde göras, som i din tur orsakade avbrott för alla kunder med logisk router i a1sth.
- En trasig RBF-2 modul i Sundsvall orsakade avbrott i ett dygn och 18 timmar på det röda nätet den 19'e för LTU, UmU, IRF, SUNET, SLU, MIUN och SLU Umeå.
- Den 21'a januari utfördes ett oannonserat arbete vilket orsakade avbrott på den ena länken till Visby, inga kunder påverkades.
Planerade avbrott
- Man inspekterade och tvättade en fiber i Stockholm den 30'e december för att eliminera eventuella bitfel vilket påverkade Växjö studentbostäder i ca 30 minuter.
- Ytterligare åtgärder utfördes för att eliminera framtida bitfel för Växjö studentbostäder den sjunde januari. Då byttes även en dämpare vilket löste problemet. Nertid ca sju minuter.
Under januari hade SUNET följande avbrott:
| Oplanerade | Planerade | Totalt |
Fiber i stomnät | 3 st 1d 17:11 | 0 st | 3st 1d 17:11 |
Accessfiber | 1 st 3d 00:03 | 0 st | 1 st 3d 00:03 |
Ciena-utrustning | 4st 6d 04:08 | 2 st 00:44 | 6 st 6d 04:53 |
Routrar i stomnät | 1 st 00:19 | 0 st | 1 st 00:19 |
Tider i formatet 00:00 är timmar och minuter, formatet 0d 00:00 är dygn, timmar och minuter
Inga övriga fel under denna månad.
Total onåbarhet för redundant anslutna kunder: 0 minuter.
Rapporten publicerades den 4/2 2010. Eventuella frågor eller synpunkter skickas till noc@sunet.se.
Tillbaka